Hank Marvin`s signatur ekkomønstre

af: René Westh

 

Denne artikel er i lighed med min anden ”Hank Marvins spille og vibratostil” et udtryk for min opfattelse, - og på ingen måde sandheden. Igen ”set gennem mine ører”. 

Det jeg vil beskrive er de forskellige ekkomønstre som Hank anvender til de forskellige melodier. Jeg kommer naturligvis ikke ind på samtlige melodier, - men har nu (for alvor) siden 2003 studeret og konstant eksperimenteret og tilrettet ekko mønstre. 

Jeg gør brug af 2 effektmaskiner : TC-Electronics G-Force, som er en fabelagtig maskine hvor man udover EQ, Filtre, Noise gate, Rumklang, Compressor m.m. også har adgang til en programmerbar multitap ekko enhed. Denne ekkomulighed anvender jeg til de mønstre jeg ikke kan skabe på min anden enhed som er en Amtech Age Pro. 

Jeg har hørt nogen udtale at de ikke orker at skifte ekko mønster til hver eneste melodi, - men mange af især de ”gamle” (”golden oldies”) numre er ret afhængige af at man anvender det rigtige mønster i hvert fald hvis man ønsker at de ”stumme” passager lyder rigtigt.

Jeg vil i nogle tilfælde vise mønstrene både på min G-Force og hvordan man kan lave et lignende mønster på Amtechen.  Oplysningerne om parametrene på min G-Force kan muligvis anvendes til en anden type multitap ekko enhed som også kan programmeres. 

Jeg kan rigtig godt lide lyden af min Amtech Age Pro, - og det er faktisk muligt at lave ekko mønsteret til Apache på denne, - hvis man kan ”nøjes” med samme slags ekko som Hank anvendte i sin ”Roland” periode. (som ikke er min foretrukne). Mange af de nyere ting Hank spiller eks. På ”Hank Plays Live” DVD’en er helt i orden med Roland ekko, - men de ”Gamle” numre lider efter min mening under det. Dog uden at han fortrækker en mine. Han er jo professionel. 

Mange sværger til Alesis Q2 eller Q20 med EFTP mønstrene forbundet med splitkabel (husmands loop som Per Nielsen kalder det). En Alesis Qxx har jeg ikke prøvet, - og jeg er sikker på, at de fungerer helt ok. Jeg mener Hank anvender dem jo.

(de produceres dog ikke mere af Alesis og skal evt. findes brugt).

Derimod var Kent Øgendahl så venlig at lade mig prøve hans nyeste Zoom G71U pedal, - da jeg for nogle år siden havde et mindre problem med min Amtech og sendte den til Sverige til eftersyn. Jeg fik den heldigvis tilbage, - og fik lov til at aflevere Zoom pedalen tilbage til Kent.

Det var ganske interessant, - ikke mindst efterligninger af Meazzi mønstre.

Hvorom alting er, - så vil jeg nu beskrive indstillinger til forskellige melodier som efter min bedste overbevisning kan genskabes på forskellige maskiner. 

Hvor jeg anvender min Amtech Age Pro (Nogle sværger til den ældre Amtech Age One, - men den har kortere hukommelse, - og ”kun” op til Mode 6), - vil jeg beskrive indstillinger på knapperne, - og hvor jeg anvender min G-Force vil jeg beskrive samtlige indstillinger på multitap ekko effekten.

 

Numrene jeg vil gennemgå er:

 

”Apache” (“Light my Fire” fra Guitar man)

“Flingel Bunt”

“Peace Pipe”, “Atlantis” og “Theme for Young Lovers”

“Wonderful land”

“The Stranger”

“Kontiki”

“Geronimo”

“Shadoogie, 36-24-36/ Shazam, The Freightened City, Foottapper”

“Going Home”, “Don’t cry for me Argentina”, “Cavatina” og “Equinox V”

Og mit “all round” ekko.

(Sleepwalk I “Hank plays live version”)

 

Før jeg begynder med selve gennemgangen af mønstrene, er det nødvendigt at kort gennemgå hvordan mit Amtech Age Pro ekko er forbundet, - da det har indflydelse på ekko volumen.

Jeg kører trådløst (Shure PGX14E) ind gennem min Korg rack tuner og ind i et forforstærkertrin som indeholder min trinløse ”bas-cut” regulering og bøjer af med 12db pr oktav under ca. 180Hz. Dette for at undgå bulder. Så forstærker det signalet 2 gange og kører gennem et ”push-pull” lavimpedans trin ned i min volumepedal. (Volume pedalen sidder altså i signalvejen, - deraf nødvendigheden med en line-driver). Fra fodpedalen ledes signalet tilbage ind i min G-Force (Left/Mono) og fra Left Out køres til min VOX AC30CCH og ind i ”Normal” kanalen med bright off. Fra Right Out kører jeg ned i min Amtech Age Pro input, - og fra direct/effect out på denne til TopBoost kanalen på min VOX (bright EQ off). Normal Volumen er lidt højere end min TopBoost.

På min Amtech står ekko volumen på ca. 6, - og er højere end hvis signalet ”kun” skulle gennem Amtech til VOX. Så havde ekkovolumen passet bedre med ca, 4.

 

Nogle af kontrolknapperne på min Amtech rører jeg ikke ved, - så dem beskriver jeg lige en gang for alle.

På den nye model er afstand til første tap knappen flyttet ud på forsiden, - og de 5 potmetre til mode 8 er ligeledes på fronten.

Switchen der påvirker afstand til første tap skal stå til venstre set forfra (det er ifølge Bengt Eriksson (chef hos Amtech) modsvarende at man på tidligere modeller løftede låget og stillede en lille rød switch placeret ud mod bagsiden set forfra på grundprintet ud mod bagsiden) og er min foretrukne indstilling.

De 5 potmetre (anvendes i mode 8) justeres til 0%, 0%, 40%, 60% og 100%. Det giver en stigende volume i mønsteret og kan vel bedst beskrives som et Echolette Klemt echo. 

Input gain på ca. 2, - input level på ca. 5, - tone på ca. 1,  - pedal low på ca. 5,  - Flutter på ca. 4.5 og echo level 6.

De resterende repeat, speed og mode justeres efter melodi. 

Nå men, - “Apache” er ganske interessant, og kan reproduceres på både Amtech og G-Force.

Lytter man til Final Tour versionen fra 2004 er den (mønstermæssigt) meget lig med den gennemgang af ekkomønsteret fra ”Just Hank” undervisnings videoen. 

Slår man en tone an stumt, - <Click> siger ekkoet én gang ”Dang ---- Da--Dang” og ikke ret meget mere ligesom i EFTP.

Men lytter man til den helt gamle indspilning fra 1960 (ikke genindspilningen hvor også Mark Griffith er med (der er den med Roland ekko)) så er der faktisk en lille smule feedback på hvis man hører rigtig godt efter. Efter al sandsynlighed kreeret på et Meazzi ekko. 

Vi starter med ”Roland” varianten på Amtech Age Pro. Den kan høres på ”Hank Plays Live” DVD’en eller på CD,en ”Shadows, - the first 40 years”… 

Apache” Amtech Age Pro: Repeat = 3, Speed = 3, Mode = 7, Switches = 1,Ø,Ø,Ø,1

(Ø = off, 1 = on)

Kun 2 taps, - og næsten intet feedback.  

Apache” G-Force (multitap echo):

Tap 1 = 158 ms, 2 = 438 ms, 3 = 594 ms, 4 = 224 ms

Tempo 1,2,3,4 = Ignored

Feedback 1 = 28 %, 2 = 0 %, 3 = 0 %, 4 = 28 %

Levels 1 = 100 %, 2 = 100 %, 3 = 100 %, 4 = 0 %

Pan 1 = 0, 2 = 0, 3 = 0, 4 = 0 (center)

LowCut 1 = 345 hz, 2 = 400 hz, 3 = 431 hz, 4 = 464 hz

HighCut 1 = 3.66 Khz, 2 = 3.16 Khz, 3 = 3.16 Khz, 4 = 3.16 Khz

Mix = 28 %

In level = 0 db

Out = 0 db 

3 taps, - men ganske lidt feedback fra tap 1 og 4. LowCut og HighCut bevirker, at lyden ”tynder” lidt ud efter første tap. Bemærk at tap 4 kun anvendes til feedback.

 

Light My Fire” G-Force (multitap echo):

Tap 1 = 158 ms, 2 = 458 ms, 3 = 599 ms, 4 = 677 ms

Tempo 1,2,3,4 = Ignored

Feedback 1 = 0 %, 2 = 12 %, 3 = 20 %, 4 = 8 %

Levels 1 = 70 %, 2 = 100 %, 3 = 90 %, 4 = 0 %

Pan 1 = 0, 2 = 0, 3 = 0, 4 = 0 (center)

LowCut 1 = 345 hz, 2 = 400 hz, 3 = 431 hz, 4 = 464 hz

HighCut 1 = 3.66 Khz, 2 = 3.40 Khz, 3 = 3.40 Khz, 4 = 3.16 Khz

Mix = 22 %

In level = 0 db

Out = 0 db 

Minder om ”Apache” echo, - men er alligevel anderledes. Sammenlign gerne med melodien fra ”Guitar Man”. Bemærk at tap 4 kun anvendes til feedback.

 

Flingel Bunt” Amtech Age Pro: Repeat = 5, Speed = 4, Mode = 6.

Ekko til denne melodi gennemgår Hank også på sin ”Just Hank” undervisnings video og til føjer at det nærmest er for at understrege effekten af rytmikken i intro. Og at det ikke bidrager synderligt til den ”soniske” kvalitet af lyden. Også her er det interessant at lytte til den gamle indspilning, - da der her er 2 til 3 svage repetetioner.

Jeg anvender mit Amtech Age Pro til dette mønster, - og det ligger meget tæt på det originale. (jeg fandt ikke dette ”Binson Echorec 2 mønster på Zoom pedalen med EFTP)

Mønsteret har internt 3 taps, - og repeat loopen kører lidt hurtigere end takten i første ansætning.

 

Peace Pipe”, “Atlantis” og “Theme for Young Lovers

TC-Electronics G-Force: (multitap echo):

Tap 1 = 156 ms, 2 = 235 ms, 3 = 314 ms, 4 = 407 ms

Tempo 1,2,3,4 = Ignored

Feedback 1 = 0 %, 2 = 0 %, 3 = 12 %, 4 = 36 %

Levels 1 = 46 %, 2 = 55 %, 3 = 60 %, 4 = 100 %

Pan 1 = 0, 2 = 0, 3 = 0, 4 = 0 (center)

LowCut 1 = 345 hz, 2 = 372 hz, 3 = 400 hz, 4 = 431 hz

HighCut 1 = 3.66 Khz, 2 = 3.40 Khz, 3 = 3.40 Khz, 4 = 3.40 Khz

Mix = 30 %

In level = 0 db

Out = 0 db 

Meazzi echo med 4 taps der fra det første stiger I styrke til det fjerde. Dette mønster er om noget en EFTP ”core” ting, - og kan ikke efterlignes på Amtech. Siger noget i retning af: da – Da – DA – Dang, da – Da – DA – Dang, da – Da – DA – Dang, da – Da – DA – Dang  og kan tydeligt høres på ”Just Hank” undervisnings videoen. 

 

Wonderful land

TC-Electronics G-Force: (multitap echo):

Tap 1 = 114 ms, 2 = 189 ms, 3 = 267 ms, 4 = 365 ms

Tempo 1,2,3,4 = Ignored

Feedback 1 = 0 %, 2 = 0 %, 3 = 10 %, 4 = 34 %

Levels 1 = 50 %, 2 = 40 %, 3 = 45 %, 4 = 100 %

Pan 1 = 0, 2 = 0, 3 = 0, 4 = 0 (center)

LowCut 1 = 345 hz, 2 = 372 hz, 3 = 400 hz, 4 = 431 hz

HighCut 1 = 3.66 Khz, 2 = 3.40 Khz, 3 = 3.40 Khz, 4 = 3.40 Khz

Mix = 30 %

In level = 0 db

Out = 0 db

 

Dette minder om det foregående, - men kører lidt hurtigere og med en lidt anden accentuering. Meazzi echo med 4 taps hvor det 4. er kraftigst. Dette mønster er også om noget en EFTP ”core” ting, - og kan ikke efterlignes på Amtech. Siger noget i retning af: DA – da – Da – Dang, DA – da – Da – Dang, DA – da – Da – Dang, DA – da – Da – Dang  og kan også tydeligt høres på ”Just Hank” undervisnings videoen. For at rytmen i det ”stumme” stykke skal passe, - således at det faktisk er det 4. tap der høres mest, - er det vigtigt at spille melodien i den rette hastighed. Knud Brix’es udgave der kører som underlægning på vores forside i ShadowsClub.dk er et perfekt eksempel. Faktisk fungerer mønsteret ikke helt for Hank Marvin på Final Tour DVD’en. De spiller den en anelse for hurtigt hvorved omtalte effekt udebliver. Lyt også gerne til den helt gamle indspilning fra 1962.

 

 

The Stranger

Amtech Age Pro: Repeat = 4, Speed = 3, Mode = 7, Switches = 1,Ø,Ø,Ø,1

(Ø = off, 1 = on)

Kun 2 taps, - og skal i det ”stumme” stykke efter anslag (<click>, <click>,<click>) sige noget i retning af ”ka - tjak, ka – tjak” som svar.

 

 

Kontiki

TC-Electronics G-Force: (multitap echo):

Tap 1 = 0 ms, 2 = 170 ms, 3 = 294 ms, 4 = 372 ms

Tempo 1,2,3,4 = Ignored

Feedback 1 = 0 %, 2 = 0 %, 3 = 10 %, 4 = 24 %

Levels 1 = 0 %, 2 = 100 %, 3 = 100 %, 4 = 100 %

Pan 1 = 0, 2 = 0, 3 = 0, 4 = 0 (center)

LowCut 1 = 321 hz, 2 = 321 hz, 3 = 321 hz, 4 = 321 hz

HighCut 1 = 3.66 Khz, 2 = 3.66 Khz, 3 = 3.66 Khz, 4 = 3.66 Khz

Mix = 24 %

In level = 0 db

Out = 0 db 

 

Amtech Age Pro: Repeat = 6, Speed = 4.9, Mode = 7, Switches = Ø,1,Ø,1,1

(Ø = off, 1 = on) 

 

Geronimo” Amtech Age Pro: Repeat = 5, Speed 4.9, mode = 8

I mode 8, - er der lige langt mellem repeats.

 

Shadoogie, 36-24-36/ Shazam, The freightened City, Foottapper” Amtech Age Pro: Repeat = 5, Speed = 6, Mode = 6

I mode 6, - er der kortere mellem repeats end I første ansætnings playback.

Binson Echorec 2 mønster der går til rigtig mange “kvikke” numre. Jeg bruger det ydermere til ”the Young Ones”. Det har ikke nogen lang efterklang, - men som nævnt i min anden artikel, - så handler det også her om at mønsteret ikke ”Spoinger” op i lyden, - og at guitarens sustain sørger for at ”føde” ekkoet.

 

Going Home”, “Don’t cry for me Argentina”, “Cavatina” og “Equinox V

Amtech Age Pro: Repeat = 6, Speed = 4, Mode = 7 og tap-switches på front = Ø,1,Ø,1,1 (Ø = off, 1 = on)

Dette er formodentlig et Meazzi mønster af 4 taps hvor tap nr. 2 er koblet fra. Det lyder helt rigtigt til disse numre.

 

all round ekko” Amtech Age Pro: Repeat = 6, Speed = 4, mode = 8

Lige langt mellem repeats. Stiger I grupper. Klinger ud i grupper over i rumklangslignende tilstand. Minder sandsynligvis om Mogens ”Django” / Clifters echo.

 

(“Sleepwalk” fra Hank Plays Live: Amtech Age Pro: Repeat = 6, Speed = 3.5, mode = 8)

 

René Westh